Do zakresu zadań Działu Organizacyjno–Administracyjnego w szczególności należy:
- Planowanie, weryfikacja i realizacja zakupów finansowanych z budżetu PUP i FP.
- Monitorowanie i kontrola merytoryczna w/w zakupów.
- Planowanie i realizacja zamówień publicznych oraz prowadzenie sprawozdawczości w tym zakresie.
- Opracowywanie projektów regulaminów i innych aktów wewnętrznych (zarządzeń, poleceń, procedur i instrukcji) wprowadzanych w celu usprawnienia lub prawidłowego funkcjonowania urzędu – przy współpracy kierowników poszczególnych komórek organizacyjnych w zakresie dotyczącym ich działania.
- Projektowanie i nadzór nad funkcjonowaniem systemu obiegu informacji w PUP.
- Obsługa kancelaryjna PUP.
- Obsługa sekretariatu PUP.
- Gromadzenie i przechowywanie korespondencji Dyrektora.
- Prowadzenie ewidencji skarg i wniosków.
- Obsługa organizacyjna, techniczna i kancelaryjna PRRP.
- Prowadzenie ewidencji upoważnień i pełnomocnictw.
- Prowadzenie książki kontroli oraz gromadzenie dokumentacji z zakresu kontroli.
- Wyposażenie pracowników PUP w środki techniczno – biurowe.
- Gospodarka pieczęciami i tablicami urzędowymi.
- Prowadzenie spraw związanych z zaopatrzeniem materiałowo – technicznym oraz konserwacją wyposażenia urzędu.
- Administrowanie majątkiem PUP – ewidencjonowanie środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych, prowadzenie ewidencji ilościowej majątku ruchomego.
- Prowadzenie spraw związanych z ubezpieczeniem mienia.
- Prowadzenie spraw związanych z realizacją inwestycji i remontów budynku PUP i przeprowadzaniem wymaganych przepisami przeglądów.
- Prowadzenie spraw związanych z bhp i p. ppoż. w PUP.
- Prowadzenie spraw związanych z eksploatacją samochodu oraz prowadzenie gospodarki paliwowej.
- Utrzymanie czystości pomieszczeń biurowych oraz estetycznego wyglądu budynku PUP i jego otoczenia.
- Prowadzenie spraw obrony cywilnej.
- Archiwizacja dokumentów wytwarzanych w PUP.
- Opracowywanie koncepcji i planów w zakresie wdrażania systemów informatycznych, w tym ustalanie parametrów i standardów sprzętu komputerowego oraz oprogramowania adekwatnie do zadań wykonywanych w PUP oraz obowiązujących przepisów prawa.
- Wdrażanie nowych systemów informatycznych.
- Administrowanie infrastrukturą techniczną i komputerową w PUP, w szczególności:
- utrzymywanie infrastruktury informatycznej w gotowości do pracy,
- ocena przydatności sprzętu komputerowego i oprogramowania,
- nadzór nad prawidłowością funkcjonowania i wykorzystania urządzeń technicznych i sprzętu komputerowego oraz sieci komputerowej,
- realizacja zadań z zakresu usuwania awarii infrastruktury technicznej i komputerowej,
- konfiguracja sprzętu i sieci komputerowej zgodnie z przyjętą polityką bezpieczeństwa.
- Szkolenie pracowników PUP w zakresie prawidłowej obsługi i eksploatacji sprzętu komputerowego, sieci komputerowej oraz oprogramowania na poziomie podstawowym.
- Zapewnienie ochrony danych osobowych zawartych w systemach informatycznych z wykorzystaniem środków technicznych zapewniających ochronę tych danych.
- Zabezpieczanie i archiwizacja baz danych.
- Techniczna obsługa Biuletynu Informacji Publicznej, strony internetowej PUP, profilu w mediach społecznościowych oraz informacji wyświetlanych na monitorach LCD.
- Tworzenie bazy danych statystycznych oraz przygotowywanie raportów.
- Sporządzanie okresowych sprawozdań z lokalnego rynku pracy.
- Wykonywanie analiz statystycznych oraz przygotowywanie stosownych informacji statystycznych dla potrzeb lokalnego rynku pracy.
- Wykonywanie zadań wynikających z kontroli zarządczej PUP.
- Utrzymywanie kontaktu i współpraca z zewnętrznym Inspektorem Ochrony Danych w zakresie realizacji obowiązków wynikających z RODO oraz wewnętrznych polityk ochrony danych osobowych.
Do zakresu zadań Działu Finansowo-Księgowego należy w szczególności:
- Planowanie, pozyskiwanie i wydatkowanie środków pieniężnych.
- Obsługa kasowa budżetu, Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych, FP i innych funduszy.
- Kontrola:
- całokształtu prac z zakresu rachunkowości wykonywanych przez poszczególne komórki organizacyjne,
- przestrzeganie zasad rozliczeń pieniężnych i zapewnienie należytej ochrony wartości pieniężnych,
- wydatkowania kwot do wysokości przyznanych lub ustalonych limitów w planach finansowych i zgodnie z obowiązującymi przepisami,
- prac inwentaryzacyjnych składników majątkowych i zobowiązań jednostki oraz końcowe ich rozliczanie,
- formalna i rachunkowa kontrola dowodów księgowych, stanowiących przedmiot księgowań.
- Rozliczanie i ewidencjonowanie operacji budżetu, FP, programów współfinansowanych z EFS+, Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych i innych funduszy przeznaczonych na aktywizację zawodową.
- Przygotowywanie przelewów bankowych środków z FP i EFS+ oraz współpraca z bankiem w zakresie wypłat zasiłków dla bezrobotnych
i innych świadczeń z tytułu bezrobocia. - Przelewanie środków pieniężnych kontrahentom PUP zgodnie z zawartymi umowami oraz fakturami za dostawy i usługi.
- Ewidencja operacji finansowych w układzie paragrafów klasyfikacji budżetowej.
- Prowadzenie ewidencji i rozliczanie inwentaryzacji mienia PUP oraz sporządzanie sprawozdawczości w tym zakresie.
- Prowadzenie ewidencji księgowej środków trwałych PUP.
- Sporządzanie deklaracji rozliczeniowych do ZUS i Urzędu Skarbowego.
- Naliczanie i rozliczanie wynagrodzeń i innych świadczeń pracowniczych oraz rozliczanie przyznanych świadczeń bezrobotnym.
- Sporządzanie informacji podatkowych PIT-11/PIT8B dla pracowników i zleceniobiorców.
- Sporządzanie wniosków o płatność w ramach realizacji programów współfinansowanych z EFS+.
- Wydawanie zaświadczeń dla pracowników:
- o wysokości pobieranych wynagrodzeń,
- dla celów emerytalno – rentowych,
- celem naliczania kapitału początkowego do ZUS.
- Sporządzanie sprawozdań finansowych oraz statystyk.
Do zakresu zadań Centrum Aktywizacji Zawodowej należy w szczególności:
- Organizowanie i finansowanie form pomocy określonych w Ustawie,
w szczególności: prac interwencyjnych, robót publicznych, staży, przyznawania jednorazowo środków na podjęcie działalności gospodarczej, refundacji kosztów wyposażenia lub doposażenia stanowisk pracy. - Kontrola prawidłowości realizowanych form pomocy.
- Udzielanie informacji o zakresie form pomocy i możliwości ich zastosowania.
- Realizacja zadań określonych w Ustawie w ramach powiatowej strategii rozwiązywania problemów społecznych.
- Opracowywanie i realizowanie programów finansowanych z rezerwy Funduszu Pracy.
- Inicjowanie i realizowanie projektów pilotażowych.
- Realizowanie programów regionalnych na podstawie porozumienia zawartego z WUP.
- Inicjowanie i realizowanie programów specjalnych.
- Realizowanie projektów w zakresie aktywności zawodowej, wspierania zatrudnienia oraz rynku pracy, wynikających z programów współfinansowanych ze środków EFS+ i FP.
- Współpraca z gminami w zakresie organizacji i finansowania prac społecznie użytecznych, upowszechniania informacji dotyczących form pomocy określonych w Ustawie.
- Współpraca z ośrodkami wsparcia ekonomii społecznej.
- Współpraca z WUP, w tym w zakresie świadczenia form pomocy określonych w Ustawie.
- Wypełnianie obowiązków wynikających z ustawy o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej w zakresie realizowanych zadań.
- Realizacja zadań wynikających z ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych w zakresie dotyczącym rehabilitacji zawodowej osób niepełnosprawnych.
- Prowadzenie sprawozdawczości z realizowanych zadań, w tym we współpracy z WUP oraz prowadzenie badań i analiz dotyczących rynku pracy.
- Wypełnianie obowiązków informacyjnych związanych z realizacją zadań finansowanych ze środków budżetu Państwa, funduszy celowych
i środków Unii Europejskiej. - Realizowanie zadań związanych z ochroną danych osobowych w zakresie odpowiednim do zadań wykonywanych w dziale przy przetwarzaniu danych osobowych, zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami prawa.
- Realizacja innych zadań z zakresu aktywności zawodowej, wspierania zatrudnienia oraz rynku pracy przewidzianych w odrębnych przepisach prawa, umowach lub porozumieniach.
- Wykonywanie pozostałych zadań wydzielonych do realizacji w Referacie Pośrednictwa Pracy, Doradztwa i Rozwoju Zawodowego.
Do zakresu zadań Referatu Pośrednictwa Pracy, Doradztwa i Rozwoju Zawodowego należy w szczególności:
- Udzielanie pomocy bezrobotnym, poszukującym pracy, osobom niezarejestrowanym, w tym osobom biernym zawodowo oraz pracodawcom w ramach pośrednictwa pracy.
- Udzielanie pomocy bezrobotnym, poszukującym pracy, osobom niezarejestrowanym, w tym osobom biernym zawodowo oraz przedsiębiorcom w ramach poradnictwa zawodowego.
- Udzielanie pomocy bezrobotnym lub poszukującym pracy w nabywaniu wiedzy, umiejętności lub kwalifikacji przez: finansowanie szkoleń, kosztów potwierdzenia nabycia wiedzy i umiejętności, bonu na kształcenie ustawiczne, pożyczki edukacyjnej, opłaty pobieranej za postępowanie nostryfikacyjne, opłaty za przeprowadzenie postępowania i wydanie decyzji w sprawie uznania kwalifikacji zawodowych do wykonywania zawodu regulowanego albo działalności regulowanej.
- Przygotowanie prognozy dla lokalnego rynku pracy oraz opracowanie raportu Barometr Zawodów w Powiecie Niżańskim.
- Realizacja zadań związanych z Krajowym Funduszem Szkoleniowym, w szczególności: określanie szacunkowego zapotrzebowania na środki KFS na terenie powiatu, ogłaszanie naborów wniosków o finansowanie kształcenia ustawicznego i ocena wniosków, zawieranie umów na realizacje kształcenia, kontrola i rozliczanie finansowe zawartych umów, promocja KFS, badanie wyników pomocy udzielonej z KFS, we współpracy z WUP.
- Realizacja wsparcia dla długotrwale bezrobotnych we współpracy z ośrodkami pomocy społecznej, instytucjami tworzącymi centra integracji społecznej lub kluby integracji społecznej oraz podmiotami ekonomii społecznej.
- Współpraca z gminami w zakresie upowszechniania ofert pracy oraz informacji o wolnych miejscach pracy, informacji o formach pomocy określonych w Ustawie.
- Współpraca z Bankiem Gospodarstwa Krajowego i pośrednikami finansowymi w zakresie udzielania pożyczek na podjęcie działalności gospodarczej, utworzenie stanowiska pracy dla bezrobotnego lub poszukującego pracy.
- Współpraca z WUP, w tym w zakresie świadczenia form pomocy określonych w Ustawie.
- Udzielanie informacji o zakresie form pomocy i możliwości ich zastosowania.
- Kontrola prawidłowości realizowanych form pomocy.
- Inicjowanie i realizowanie przedsięwzięć mających na celu rozwiązanie lub złagodzenie problemów związanych z planowanymi zwolnieniami grup pracowników z przyczyn dotyczących zakładu pracy.
- Współpraca, w szczególności ze szkołami ponadpodstawowymi, uczelniami i podmiotami ekonomii społecznej w zakresie realizacji poradnictwa zawodowego, w tym promowania uczenia się przez całe życie oraz działań informacyjnych dotyczących wsparcia skierowanego do osób do 30. roku życia.
- Realizowanie działań sieci EURES na terenie powiatu.
- Realizowanie zadań związanych z podejmowaniem przez cudzoziemców pracy na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
- Realizowanie kampanii informacyjnych i promujących działania WUP i PUP.
- Inicjowanie i realizowanie przedsięwzięć mających na celu identyfikację, dotarcie z informacją o możliwościach skorzystania z form pomocy określonych w Ustawie i zmotywowanie do aktywności zawodowej osób niezarejestrowanych, w tym osób biernych zawodowo, samodzielnie lub we współpracy, w szczególności z podmiotami ekonomii społecznej, jednostkami organizacyjnymi pomocy społecznej, podmiotami systemu oświaty, uczelniami.
- Wypełnianie obowiązków wynikających z ustawy o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej w zakresie realizowanych zadań.
- Realizowanie zadań związanych z ochroną danych osobowych w zakresie odpowiednim do zadań referatu przy przetwarzaniu danych osobowych, zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami prawa.
Do zakresu zadań Działu Ewidencji, Świadczeń i Informacji należy:
- Rejestrowanie bezrobotnych i poszukujących pracy.
- Gromadzenie dokumentacji osób rejestrujących się w PUP.
- Ustalanie zakresu świadczeń przysługujących osobom rejestrowanym.
- Przygotowywanie i wydawanie decyzji (na podstawie posiadanych upoważnień) w sprawach wynikających z prowadzonego postępowania administracyjnego.
- Ustalanie i weryfikowanie uprawnień do objęcia ubezpieczeniem społecznym i ubezpieczeniem zdrowotnym osób rejestrujących się w PUP, zgłaszanie do ubezpieczeń oraz wydawanie zaświadczeń w tym zakresie.
- Wydawanie zaświadczeń bezrobotnym i poszukującym pracy z zakresu realizowanych zadań, w tym druków ZUS Rp-7.
- Udzielanie klientom PUP wyjaśnień i informacji dotyczących zakresu działania PUP, form pomocy i możliwości ich zastosowania, podstawowych praw i obowiązków przysługujących bezrobotnym i poszukującym pracy, informacji o prawie do świadczeń dla bezrobotnych wynikających z przepisów o koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego.
- Formalna obsługa oraz bieżące aktualizowanie danych identyfikacyjnych bezrobotnych i poszukujących pracy.
- Naliczanie świadczeń przysługujących bezrobotnym.
- Sporządzanie i generowanie list wypłat zasiłków, stypendiów, dodatków aktywizacyjnych oraz ich rozliczanie.
- Sporządzanie informacji podatkowych PIT i przesyłanie ich do Urzędu Skarbowego oraz osobom bezrobotnym.
- Prowadzenie spraw związanych z egzekucją świadczeń alimentacyjnych i innych.
- Współpraca z Państwową Inspekcją Pracy w zakresie wzajemnego informowania się i koordynowania działań dot. zwalczania nielegalnych lub niezgodnych z przepisami prawa form zatrudnienia.
- Wyłączanie osób bezrobotnych i poszukujących pracy z ewidencji bezrobotnych i poszukujących pracy.
- Realizowanie zadań wynikających z koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego państw członkowskich Unii Europejskiej, państw Europejskiego Obszaru Gospodarczego, państw niebędących stronami umowy o EOG, które mogą korzystać ze swobody przepływu osób na podstawie umów zawartych z UE, Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej oraz państw, z którymi Rzeczpospolita Polska zawarła dwustronne umowy międzynarodowe o zabezpieczeniu społecznym, w zakresie świadczeń dla bezrobotnych, w tym realizowanie decyzji Marszałka Województwa w sprawach świadczeń z tytułu bezrobocia.
- Współpraca z ZUS, KRUS, WUP i innymi instytucjami w zakresie ustalania uprawnień do świadczeń osób zarejestrowanych w PUP.
- Współpraca z powiatowymi urzędami pracy w zakresie udzielania informacji i przekazywanie dokumentów osób zmieniających miejsce zamieszkania.
- Prowadzenie postępowań wyjaśniających w związku z odwołaniami od decyzji oraz prowadzenie innych postępowań administracyjnych.
- Obsługa programu „Płatnik” w zakresie zgłoszeń do ubezpieczenia społecznego i zdrowotnego osób uprawnionych.
- Przygotowywanie dokumentów do archiwizacji i przekazywanie ich do składnicy akt PUP.
- Udzielanie odpowiedzi na wnioski o udostępnienie danych osobowych bezrobotnych i poszukujących pracy, zgodnie z obowiązującymi przepisami o ochronie danych osobowych.
- Wykonywanie innych zadań nie wymienionych wyżej, a wynikających z ustawy o rynku pracy i służbach zatrudnienia.
Do zakresu zadań Samodzielnego stanowiska ds. kadr należy:
- Organizowanie i finansowanie szkoleń dla pracowników urzędu, koordynowanie planowania kształcenia i doskonalenia zawodowego pracowników PUP.
- Prowadzenie spraw osobowych pracowników PUP, gromadzenie i przechowywanie dokumentacji w sprawach związanych ze stosunkiem pracy oraz akt osobowych pracowników (dokumentacja pracownicza).
- Kontrola dyscypliny pracy.
- Prowadzenie ewidencji i rozliczanie czasu pracy pracowników PUP.
- Koordynowanie spraw dot. przeprowadzania okresowych ocen pracowników.
- Prowadzenie spraw związanych z naborem na wolne stanowiska urzędnicze.
- Prowadzenie spraw związanych z organizacją służby przygotowawczej.
- Sporządzanie okresowych sprawozdań i informacji dot. zatrudnienia.
- Realizacja i koordynowanie projektów związanych z zatrudnieniem pracowników PUP.
- Prowadzenie spraw związanych z organizacją staży i praktyk zawodowych w PUP.
- Obsługa Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych.
- Realizacja zadań związanych z obsługą Pracowniczych Planów Kapitałowych.
- Prowadzenie spraw w zakresie bhp związanych ze szkoleniami oraz profilaktycznymi badaniami lekarskimi pracowników.
- Obsługa Procedury zgłoszeń wewnętrznych.